home  -  news and archive

home - news and archive

.



news and presentation 2019

2019Posted by titia eggen Sat, November 24, 2018 20:25:11


________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

UPCOMING


November - GNKK - Grote Nederlandse Kunst Kalender 2020 - uitgave in november 2019

Oktober -
Margraten / Wolfshuis - Galerie Wanda Reiff

.
.
.
.
.

September
Wittem - Kunstdagen Klooster Wittem

6 t/m 29 september 2019

Maandag t/m vrijdag van 14.00-17.00 uur.
Weekends van 12.00-17.00 uur - De entree is gratis.

klik >> https://kunstdagenwittem.nl/32-ste-editie-2019/

Info Kunstdagen: 100 jaar vrouwenkiesrecht in Nederland
Klooster: klik >> https://kunstdagenwittem.nl/100-jaar-vrouwenkiesrecht/
Tuin: klik >> https://kunstdagenwittem.nl/expositie/


Kunstexposities tijdens Kunstdagen Wittem 2019

Expositie kloosterbibliotheek: 100 jaar vrouwenkiesrecht in Nederland

In 2019 bestaat het Vrouwenkiesrecht in Nederland 100 jaar. Dit thema is de aanleiding om 100 vrouwelijke kunstenaars uit te nodigen voor deze tentoonstelling.
Zij stellen ieder een uniek werk beschikbaar voor deze tentoonstelling. Deze werken zijn allemaal te koop en een deel van de opbrengst komt ten goede aan een nog te bepalen goed doel, uiteraard gerelateerd aan het thema ‘vrouwen’.
Het goede doel en de opbrengst van de verkochte werken, zal op de laatste dag van de tentoonstelling, zondag 29 september, aan het publiek bekend worden gemaakt.

Schrijver Paul van der Steen houdt dan tevens een korte lezing over zijn boek “De ongehoorde helft”.

Expositie kloostertuin
Vier kunstenaars (Natascha Waeyen, Ans Repkes, Titia Eggen en Morena Bamberger) zullen groot, ruimtelijk werk exposeren in de kloostertuin vanuit hetzelfde thema, 100 jaar Vrouwenkiesrecht.

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

PAST

_______________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________


JUNI 2019

Houthem St. Gerlach - Valkenburg
Houtkust - kunstenaarsinitiatief

CONCERT - FILMPROJECT - BEELDENDE KUNST - 30 juni

De Houtkust - Vroenhof 18 - 6301 KG Valkenburg


CONCERT: Om 15.00 uur door blokfluitensemble LUNET - 'Genoegens'

‘Genoegens’ is gebaseerd op het gelijknamige gedicht van Bertolt Brecht, dat uitdrukking geeft aan simpele verwondering over alledaagse dingen. Associatief wordt aan iedere versregel een muziekstuk gekoppeld, waarbij zorgeloosheid en muzikaal plezier primair is. Muziek is er immers op de eerste plaats om spelers én luisteraars een genoegen te doen.

Lunet is er trots op bij deze concerten voor de eerste keer zijn nieuwe aanwinst bij het instrumentarium te kunnen laten horen: een contrabasblokfluit van Küng.


FILMPROJECT:
om 16.30 uur - FILMPROJECT DE HOUTKUST.
- "16 Variationen über eine Irische Jig" van Sören Sieg - 16 kunstenaars.

Bij het concert op 30 juni in het atelier in Houthem vindt ook de presentatie plaats van het video-project De Houtkust. Beeldend kunstenaars verbonden met het atelier maakten korte video’s bij elk van de 16 Variationen über eine irische Jig van Sören Sieg, gespeeld door Lunet. De resulterende video is een onderzoek naar interactie tussen muziek en de wereld van de beeldende kunst. Hoe kunnen verschillende invalshoeken en elementen samen gevoegd worden, elkaar versterken en/of juist elkaar bevragen? Het resultaat van dit avontuur delen we graag met het publiek.

Deelnemers: Gwain van der Meulen, Anet van de Elzen, Frans Lagro, Jaqueline Wassen, Dagmar Baumann, Ben Leenen, Ri-Jeanne Cuppens, Anne-Marie van Sprang, Lale Andic, Agnes Roothaan-ARF, Ans Verdijk, Annemiek Jongenelen, Noelle Cuppens, Claudia Volders, Titia Eggen.


BEELDENDE KUNST: Agnes Roothaan en Mariëlle Soons werk in “de Gedachtengang van Betsy Zooi” en zijn er atelierpresentaties van Fienke Teeken, Anne-Marie van Sprang, Ans Verdijk en Ri-Jeanne Cuppens.


Muziek >> klik hier << - Sören Sieg.
Filmfragmenten - video stills van diverse kunstenaars: Titia Eggen, Ben Leenen, Ans Verdijk, Anne-Marie van Sprang, Ri-Jeanne Cuppens, Annemieke Jongenelen, Dagmar Baumann, Noelle Cuppens,

Titia Eggen - Silence
Ben Leenen
Ans Verdijk
Anne-Marie van Sprang
Ri-Jeanne Cuppens
Annemieke Jongenelen
Dagmar Baumann
Noelle Cuppens

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________


MEI 2019

Vorige week bericht ontvangen dat ik ben voorgedragen voor GNKK - DE GROTE NEDERLANDSE KUNSTKALENDER 2020, om mijn werk te presenteren. Foto en tekst zijn de deur uit en in november zal de uitgave verschijnen. Deze is nu al te bestellen en verkrijgbaar vanaf 1 november 2019.


De Grote Nederlandse Kunstkalender 2020

Na de succesvolle Rotterdamse, Amsterdamse en Noord-Brabantse edities, verscheen voor het jaar 2017 de eerste landelijke variant. Dit jaar verschijnt de vierde Grote Nederlandse Kunstkalender: de GNKK 2020. Wil jij er als eerste bij zijn?

Bestel hem dan nu alvast in onze >> https://www.trichisboeken.nl/<<

Drie kilo kunst van eigen bodem

De Grote Nederlandse Kunstkalender toont op groot formaat elke dag een ander werk, van zowel gerenommeerde kunstenaars als aanstormend talent. De scheurkalender staat bomvol beeldende kunst, fotografie, mode, illustraties, architectuur en design. Door zijn afwijkende formaat (30 x 34 cm, bijna drie (!) kilo zwaar) en eigentijdse inhoud is de kalender een musthave. Interessant voor de kunstliefhebber, maar ook voor diegene die zich wil laten verrassen door het veelzijdige aanbod aan kunsten van eigen bodem.

Redactie

De kunstenaars worden geselecteerd door een onafhankelijke, deskundige redactie. Dit zijn kunstkenners uit verschillende disciplines, waardoor een breed palet aan kunstwerken ontstaat.

Grote broer

De Nederlandse Kunstkalender is familie van de Grote Rotterdamse Kunstkalender, die vijf jaar op rij verscheen. In Rotterdam is de kalender inmiddels een begrip en vaak al voor de feestdagen uitverkocht. Ook zijn er eerder Amsterdamse, Haagse en Noord-Brabantse edities uitgebracht. In 2020 verschijnt er voor de vierde keer een landelijke variant.

Pluk je dag

De kalender komt mede tot stand dankzij het crowdfundproject Pluk je Dag. Hierbij 'plukken' organisaties en instellingen een datum waarop zij met logo en korte boodschap bij het kunstwerk van die dag komen te staan.


Uitgever Kantoor Kraaij >> http://www.kantoorkraaij.nl/rubriek/project/ <<

Reactie >> https://www.trichisboeken.nl/site/nederlandse_kunstkalender/over/ <<

GNKK >> https://www.trichisboeken.nl/site/nederlandse_kunstkalender/home/ <<



________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________


MAART 2019


Nieuwsbrief van SAM - Stichting Ateliers Maastricht.
Een portret van: Beeldend kunstenaar Titia Eggen

Wie zijn toch eigenlijk al die kunstenaars die via SAM een atelier hebben? Wat doen ze, wat maken ze en wat drijft ze? In de serie Achter de deur van… belicht SAM de komende tijd een aantal van deze creatieve geesten.

Achter de deur van… Titia Eggen (1954) – Beeldend kunstenaar
Tekst en foto’s: Rick van der Linden

Zie Nieuwsbrief >> http://sam-ateliers.nl/nieuwsbrief_online/ <<


Publicatie ‘Cirkel’, waar op 36 pagina’s een fragment van een cirkel is getekend.


Achter de deur van... Titia Eggen (1954) - Beeldend kunstenaar
Tekst en foto's: Rick van der Linden

In een voormalig klaslokaal aan het Sint Theresiaplein in Maastricht bevindt zich het atelier van Titia Eggen. De grote ramen bieden uitzicht op robuuste bomen en een imposante kerk. Een duidelijk contrast met de kwetsbare en lichte materialen waarmee Titia werkt. Die keuze is bewust, want ze wil zo min mogelijk door ballast belemmerd worden.

Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Titia en ik ben autonoom beeldend kunstenaar. Maar nog meer voel ik me reiziger en onderzoeker. Ik werk vanuit nieuwsgierigheid en voor mij is het proces voor een deel belangrijker dan het resultaat. In mijn werk zoek ik voortdurend naar abstractie. Ik werk bijvoorbeeld met woorden die betrekking hebben op een plek, maar niet te specifiek een locatie aanduiden, zoals ‘binnendoor’, ‘voorbij’, ‘achterlangs’ en ‘buitenom’. De toeschouwer mag zelf zijn verhaal bij mijn werk formuleren. Ik voel niet de behoefte om mijn primaire emoties te uiten in mijn werk, want mijn persoonlijke verhaal is niet belangrijk, wel wat ik er mee doe.

Ballast'Meridiaan'

Hoe ga je te werk?
Meestal begin ik vanuit een universeel grondthema: de plek waar je voeten staan, zowel fysiek als mentaal. Fysiek kun je je op een locatie bevinden, maar qua gedachten ben je vaak in andere gebieden. Die wisselwerking fascineert me.
Ik maak vloerbeelden over de plek waar ik ben en denkbeelden over mentale plekken. Mijn werk is luchtig, makkelijk mee te nemen. Het moet in een rugzak passen en als dat niet kan, dan moet het weinig wegen. Dat vind ik belangrijk, want het tijdelijke karakter ervan wil ik versterken en het mag geen ballast zijn.

Wat is jouw achtergrond?
Ik ben in Ulestraten in Zuid-Limburg geboren. Mijn ouders hebben elkaar in Amsterdam ontmoet en zijn later naar het zuiden verhuisd. Mijn moeder had een muzikale achtergrond en mijn vader was kunstenaar. Ik heb op de Kunstacademie in Maastricht gestudeerd en ben al 36 jaar beeldend kunstenaar. Van kinds af aan heb ik gezien en geleerd hoe je met onregelmatige inkomsten van een kunstenaarspraktijk kunt leven en welke houding nodig is om dat vol te houden.

Hier en nu
'Archief van propjes'

Heb je een favoriet kunstwerk of een favoriete kunstenaar?
Wolfgang Laib vind ik erg goed. Laib is een kunstenaar die werkt met natuurlijke materialen als stuifmeel en rijst. Hij maakt ruimtelijke installaties die vaak tijdelijk zijn en volgens een meditatief proces tot stand komen. Het bijzondere aan zijn werk is dat je uiteindelijk niet meer ziet dat je naar stuifmeel, rijst of melk kijkt. Hij weet er iets anders van te maken.

Wat inspireert je?
Inspiratie haal ik uit het hier en nu. In mijn werk ben ik niet bezig met de toekomst of het verleden. Waar je als mens bent is een gelaagd gegeven en ik probeer hier grip op te krijgen, telkens opnieuw in verschillende vormen. Heel elementair, wetende dat ik enkel facetten ervan kan aanraken. Alleen in het nu kan ik handelen, beleven, keuzes maken. Niet gisteren, niet morgen, maar vandaag. Die aandacht en focus wil ik ook in mijn werk leggen.

Waar ben je nu mee bezig?

Als ik terugkijk op mijn werk ben ik eigenlijk voortdurend met hetzelfde bezig. Het gaat over waar je bent, maar iedere keer met een andere benadering of gericht op een ander facet. Vloerbeelden over plekken waar je letterlijk staat, hoeveel ruimte je inneemt en nodig hebt. Fictieve reisnotities over plekken waar je kunt zijn in gedachten en die een abstracte beweging aangeven. De lengte- en breedtegraden die aangeven waar we zijn en die we veelvuldig gebruiken, maar niet letterlijk kunnen zien.
Het meeste werk bestaat uit papier, het materiaal waar ik het liefst mee werk, omdat het vergankelijk is en het tijdelijke en vluchtige van het moment accentueert, als een krabbel.

Onthechten
'Collage'

Wat is je droomproject?
Ik heb geen concreet droomproject, maar wel een manier van werken - zoveel mogelijk nomadisch te werk gaan. Ik blijf proberen om nog lichter te werken. De materialen die ik gebruik zijn al luchtig, maar ik zou dit nog verder door kunnen voeren. Het idee van onthechten spreekt me erg aan, de mogelijkheid om elk moment mijn spullen te pakken en te kunnen vertrekken. Hoewel ik materiaalgevoelig ben, ben ik niet gehecht aan materialen. Ik zou makkelijk afstand kunnen doen van de spullen om me heen.

Wat is je meest belangrijke gereedschap, waar kun je echt niet zonder?
Mijn relativerings- en uithoudingsvermogen. Ik kan mijn werk goed relativeren. Ik realiseer me dat het voor mij belangrijk is, maar misschien niet voor de wereld. Dat besef geeft me vrijheid. Uithoudingsvermogen omdat ik weet dat er ondanks tegenslagen altijd nieuwe mogelijkheden komen om verder te kunnen.

Binnenstructuur
Vloerbeeld, 2014 (Foto: Titia Eggen)

Wat is het beste advies dat je ooit gekregen hebt?
Op de Kunstacademie was er een docent die zei ‘Probeer je binnenstructuur te ontdekken. Wie ben je? Wat vindt je prettig?’ En mijn vader zei ooit ‘Blijf trouw aan wat je voelt en wat je moet doen’. Beide komen op hetzelfde neer: zorg dat je niet losgeslagen raakt van je eigen oorsprong. Zo probeer ik te leven.

Tot slot, wat betekent SAM voor jou?
Een atelier is ontzettend belangrijk voor mij. Ik heb altijd gezien hoe hard er geknokt werd om ateliers in de stad te realiseren. In mijn atelier word ik niet afgeleid door huiselijke dingen, het is de plek waar ik kan zoeken. De ruimte is hoog en het licht is mooi. Het contact met andere huurders in het gebouw is goed. En waar kan helpen we elkaar.


Kijk voor meer informatie over Titia Eggen op >> www.titiaeggen.nl<<


________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________



JANUARI 2019

Expositie Mosa Design - 2019.

CENTRE CERAMIQUE MAASTRICHT - i.s.m. Vormstof.
Met o.a. de resultaten van workshop Bellefroid 2.0 in mei 2018.

25 januari - 1 september 2019

Tijdloos porselein uit Maastricht


De expositie toont elegante Mosa-ontwerpen waarbij functionaliteit en vormgeving perfect in balans zijn. Kopstukken uit de tentoonstelling zijn de speelse Wilma, de sierlijke Norma, de koninklijke Sylvia en de koningin van onze tentoonstelling, zonder kroon en tijdloos aantrekkelijk in haar eenvoud: Sonja.
Piet Stockmans, een van de bekende Mosa ontwerpers, vertelt tijdens de opening over zijn wereldberoemde serviezen en hoe hij de balans vond tussen vorm en functionaliteit.

Deze tentoonstelling vormt tevens het sluitstuk van een samenwerking tussen Centre Céramique en Vormstof. Jo Schoenmakers en Marjo De Vries maakten van 'De Vogel' (een iconisch design object van vormgever Bellefroid) een nieuwe mal aan de hand van een 3D-print.

Tijdens Designday 2018 gingen deelnemers hiermee aan de slag en maakten ze actuele varianten op de legendarische keramische vogel. De resultaten van dit bijzondere initiatief worden eveneens geëxposeerd in deze tentoonstelling.

website
>>https://www.designday.nl/workshop-vormstof-en-centre-ceramique/<<
>> https://tentoonstelling.centreceramique.nl/index.php?id=14465<<

Centre Céramique | Avenue Céramique 50 | 6221 KV Maastricht


________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________